2009. november 1., vasárnap

Lőcsei marhagombócleves - VKF! XXIX.

Max, a balatoni Gombóckirály - nomen est omen - gombócos főzőversenyt írt ki a bloggereknek. A gombóc nekem nagyon felvidéki illetve monarchiás hangzású ételféleség. Ezzel az attitűddel kerestem érdekes receptet, lehetőleg régit és magyarosat. És mit ad Isten, vagyis a szakácskönyv-gyűjteményem, pont olyan ételnevek gurultak elém, amik igazolják fenti gyanúmat. Találtam a mindenféle burgonyás- és gőzgombócok mellett szepesi és lőcsei gombócételt is.

Láng György: Klasszikus magyar konyha című könyvéből főztem meg a Lőcsei marhagombóclevest. Ezt az ételt nem csak az automatikus helyesírásprogram nem ismerte eddig, hanem én sem. De most megnyomtam a „szótárba felvesz” gombot és többé már nincs probléma!

Lőcsei marhagombócleves

Ehhez az ételhez – ki gondolná – lőcsei marhagombóc és marhahúsleves szükséges. Utóbbit most nem vázolom fel, vegyük úgy hogy az már elkészült, leszűrve vár a tűzhelyen félretéve.
A gombóc 25 dkg finomra darált marhahúsból (fartő, hátszín), 2 nagy szem reszelt burgonyából, 1 tojásból, 1 ek. lisztből, 1 ek. búzadarából, kevés sóból és borsból áll. A lereszelt krumplit kinyomkodtam, bár ezt nem írta a recept, de szerintem szükséges mozzanat. A masszát összekevertem és kicsit állni hagytam. Egy liter vizet felforraltam, majd megsóztam. Diónyi gombócokat formáztam és beledobáltam a vízbe. 20 perc főzés kellett nekik, közben többször óvatosan megkevertem, de a 20 perc után nem árt szétvágni és megkóstolni egyet, mielőtt lezárjuk.

A gombócokat kihalásztam és a levesestálba tettem. A főzővíz felét megtartottam, leszűrtem és hozzáöntöttem a húslevest. 2 tojás sárgáját elkevertem 1-2 merőkanál nem forró levessel, majd ezt belecsorgattam a levesbe. Beledobtam egy csokor apróra vágott petrezselymet is. Főzögettem még egy kicsit, de már nem forraltam Végül kb. fél citrom levét kevertem még bele. Kóstolás után újabb citromlé és só került még bele, majd a levest ráöntöttem a várakozó gombócokra. Amúgy is imádom az ilyen citromos, tojásos, húsos leveseket!

13 megjegyzés:

lúdanyó írta...

Tetszik a levesed, felveszem én is a szótáramba.

lúdanyó írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
trinity írta...

Ezzel a tojássárgás "habarással" lesz igazán izgalmas..tetszik!!

"saját levében" írta...

A szerző nem távolított el semmit. Csak a foltot a terítőből, de azt még tegnap. Ki érti ezt?

"saját levében" írta...

Ja, hogy Lúdanyó! Az más.

nokedli írta...

már a neve is olyan szép történelmies, akkor meg milyen jó lehet az íze!!

Cukroskata írta...

biztos finom volt. Vagy még van?

Cukroskata írta...

Az eleje lemaradt :-( Úgy kezdődött, hogy én is imádom az ilyen leveseket :-)

"saját levében" írta...

A sajtreszelőn reszelt krumpli nagyon érdekes volt a gombócban! A főzővizét is azért kevertem a levesbe - bár ezt nem javasolta a recept - mert a krumpli ízét meg akartam őrizni.
Nem maradt! :))

Alíz, Erdélyből írta...

Na ez igen! Gratulálok! Valahogy igy képzelem el a hires magyar konyha rehabilitálását. Főzzünk magyaros ételeket, mert izeletesebb, finomabb bármilyen idegen hangzású ételnél. Szerintem egészségesebb is. Ezt a receptet mindenképp könyvjelzőzöm és az első adódó alkalommal el is készitem. :)

spajzcetli írta...

...én is nagyon leveses vagyok!
Azok az aprányi gombóckák nagyon biztatóak!..

Piszke írta...

És a fehér asszony?? Ezt ette??

"saját levében" írta...

A fehér asszonyok egy nap túl sok krumplit reszeltek a sztrapacskába és gyorsan megalkották ezt az ételt, mert nem akarták kidobni a felesleget.