2010. október 27., szerda

Őszi lasagne több lépésben

Két mangoldtermesztő ugyanúgy összefuthat az interneten, ahogy két bélyeggyűjtő vagy két rádióamatőr. Mi is – rejtélyes „Attilajukkaja” nevű olvasóm és én – azonnal egymás nyakába borultunk virtuálisan. A logikai lánc hamar összeállt: szeretjük a mangoldot, a mangold szereti a lasagnét, a lasagne szereti a sajtot, a sajt – pláne a rokfort – szereti a körtét.
 
Első lépés elkészíteni a lasagnét, majd jelezni A.nak hogy igen, ez hiányzott még az őszből, köszönjük! Második lépés a Mangoldtermesztők Magyarországi Szövetségének (MAMASZ) megalakítása lesz, természetesen tengernyi(!) dalmát és olasz testvérvárosi kapcsolat kiépítésével, utazgatással, lakomázással és némi kapálással.

De mindezek előtt nulladik lépésként felléptem a garázstetőre és learattam az utolsó mangold leveleket.  Kikerültem közben a talpon maradt paszternákokat, a harsogóan zöld petrezselymet és a rukkolát, aminek most persze esze ágában sincs felmagzani. És amikor kézzel beletúrtam a felásott földbe, vidáman hancúrozó földigiliszták akadtak az ujjaim közé. A konyhakertbe beszökött az ősz!


Mangoldos körtés lasagne

Főztem egy nagyobb adag besamel mártást, a mangoldot hideg vízben feltettem főni és néhány percig forraltam, majd alaposan leszűrtem, kinyomkodtam belőle a vizet. Rokfort sajtot vékony szeletekre vágtam, ahogyan ezt tettem két szép érett Vilmos körtével is.
Összeállítás: mártás - száraz lasagne tésztalapok (nem kell előre megfőzni!) - mangold - körte - sajt. A végén a tésztára már csak a mártás került. Tűzálló tálban sütöttem, eleinte lefedve, később fedő nélkül. A sózás egyéni ízlés kérdése, függ a sajttól.

10 megjegyzés:

Ildy írta...

:)))Tetszik a poszt! És persze a kaja sem utolsó. Nagyon guszta!

Skandikamera írta...

Kedjük azzal, hogy a "mangoldtermesztő" helyett mangolddermesztőt, a MAMASZ helyett pedig mamlaszt olvastam...
:-)

Kérdésem: milyen volt? Úgy értem, ízre? Mit lehet inni/ mi passzol hozzá?

"saját levében" írta...

Íze: szuper volt! Sőt, bevallom, egy kis fokhagymát is reszeltem a rétegek közé.
Inni: előtte körtepálinkát, közben fehérbort, utána bármit. De aki már reggel ennyire félreolvas, az a nap folyamán már csak vizet igyon!

Mindennapi Manna írta...

Mennyire remek ötlet!

Skandikamera írta...

:-))))))

spajzcetli írta...

…ismét számat tátom - Gyöngyöstől budai hegyek oldaláig!... Egyszer megnézném magamnak ezt a garázstetőt, és szívesen tanulmányoznám az ott folyó, paradicsomi állapotokat idéző növénytermesztési technológiát! (eddigi bejegyzéseidet alapul véve, a garázstető általam becsült befoglaló méreteihez képest a száz holdas pagony egy dedóvós homokozó!...) :))
… „saját levében”-t vidék felélesztési áramtitkárnak…

…Örömmel megkóstolnám ezt a lasagne-t!...

Vacskamati írta...

Én is ismételten megállapítottam, hogy egyik legjobb döntésem volt az idén mángoldot vetni. És a töveket megpróbálom átteleltetni, egy ismerősömnek így tavasszal a spenótszezon előtt volt már finom mángoldja. :)

Ezt a receptet szívesen kipróbálnám én is, de az előfőzés nélküli lasagne-val mindig sokat bizonytalankodom... honnan szív magába ezekből a hozzávalókból elég nedvességet, hogy kellően átfőjön, megpuhuljon? (Kb. mennyi ideig sütöd lefedve?)

"saját levében" írta...

Oké, akkor én is megpróbálkozom az átteleltetéssel, a könyvek is azt mondják hogy "kétéves" növény.

Mindig előfőzés nélkül készítem a lasagnét, ha ellepi a besamel vagy a paradicsommártás, nem lehet baj. Amikor látom a fedő alatt hogy beszívta a levet és egy ponton kezd pirulni, akkor veszem le a tetőt. Kb. 50 perc az össz sülés mondjuk 180 fokon.

Vacskamati írta...

Köszi!! :D És hajrá MAMLASZ.. akarom mondani, MAMASZ! :)

Névtelen írta...

Most ez komoly? Tenyleg megcsinaltad a kortes lasagne-t?????
Huuuu, bakker! Majd' kiugrok a borombol. Annyira orulok. Ez olyan kedves toled!
Bevallom, ha a paromnak csinalom, akkor csipos (chilis) lekvarral kenem meg a kortet mielott a toltelekbe pakolom. De ez csak olyan uri huncutsag nalunk ;o)
A kortes lasagne lelke szerintem, hogy ne a gyumolcs edessege ervenyesuljon, hanem csak a zamata. Tehat az aranyok meghatarozoak: nem szabad tul sok vagy tul erett kortet hasznalni hozza. A korte leve ugyanakkor lazitja a teszta surusseget.
Nem tudom, a fokhagyma ize nem tul harsany-e ehhez a szecesszios izvilagra leginkabb emlekezteto recepthez.
Skandinak es a huskedveloknek meg azt ajanlom, hogy tegyenek a retegek koze nehany karika magyar kolbaszt,...ahogy Skandi is tette annak idejen a hallal.

A mangold az erkelyemen fittyet hanyt az eddigi fagyoknak. Pedig voltak! Tegnap becipeltuk a nagy (volt diszperzites) vodrot a lepcsohazi folyosonkra. Ebben el es virul a mai napig az en draga novenyem.

Ha lattatok volna minket vonszolni azt a nagy sarga diszperzites vodrot, talan megmosolyogtatok volna engem. Szanalmas egy latvany lehettunk. He-he :o)

A mai napig nem tudom, hogy miert eroltetem ezt az egeszet.